Skip to main content

MAJLIS TA'LIM "JAUHARATUL MUSTHOFA" (PERMATA NABI YANG TERPILIH) Lil habibana AlMahbub Rafiq Alkaff





Pengajian Majlis Ta'lim Jawharatul Musthofa(Online)๐Ÿ“š  

Pimpinan :
 Sayyidi Al Habib Muhammad Rafiq Al kaff 

Kepada sesiapa yg ingin mengikuti pengajian online
  MAJLIS TAKLIM JAWHARATUL MUSTHOFA๐Ÿ’•

Klik join group invite link yg tertera seperti dibawah ini :

MAJLIS TA'LIM "JAUHARATUL MUSTHOFA" 
(PERMATA NABI YANG TERPILIH) Lil habibana AlMahbub Rafiq Alkaff.

Ada cerita menarik dari Al Allamah Al Habib Umar ibn Hafidz mengenai "Sapu Tangan Rasul Allah SAW"

Suatu hari ada seseorang datang mengunjungi kepada Sayyidina Anas bin Malik Radhiyallah anhu,

Sewaktu menerima kunjungan tamunya ini, Sayyidina Anas sedang mengusapkan wajahnya dengan sapu tangan.
Beliau lalu menyerahkan sapu tangan itu kepada sang pembantunya dan berkata:
 “Bersihkan sapu tangan ini..!"

 di samping pembantunya itu ada tungku api yang sedang menyala-nyala.  Ia lalu melemparkan sapu tangan tersebut ke dalam kobaran api.

Padahal sapu tangan itu terbuat dari secarik kain. Sang tetamu tadi pun terheran-heran,  "Apa yang dilakukan pembantu ini?!  Apakah ia ingin membakar sapu tangan tuanya?"

Ternyata api membakar segala semua kotoran yang ada di sapu tangan itu hingga bersih jernih akan tetapi kain sapu tangan tersebut masih utuh.

Dengan menggunakan ranting kayu, pembantu itu mengeluarkan sapu tangan tadi dari kobaran api dalam keadaan bersih.

Melihat kejadian ini tamu tadi bertambah heran, Sang pembantu lalu mendinginkan sapu tangan itu dan menyerahkanya kepada Sayyidina Anas.

"kamu heran menyaksikan kejadian ini ya? "
Tanya Sayyidina Anas kepada tamunya.

" Bagaiman aku tidak terheran-heran,  api itu membakar semua kotoran sedangkan kain sapu tangan itu sedikit pun tidak terbakar",  jawab sang tamu.

”sapu tangan ini dahulu adalah milik Rasul Allah"
Jawab sayyidina Anas.

Baginda Nabi biasa menggunakanya untuk mengusap wajahnya yang mulia. Sapu tangan yang pernah bersentuhan dengan kulit dan air peluh di wajah mulia baginda Nabi SAW, dan sesungguhnya api tidak akan mampu membakar sesuatu yang sudah pernah menyentuh wajah para Nabi.
Sapu tangan yang menyentuh wajah mulia Nabi Muhammad SAW,  maka api tersebut menjaga adab kepada Nabi,  sebab Nabi selalu beradab dengan menjaga perintah Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Segala sesuatu yang berkaitan dan berhubungan dengan Baginda Rasul Allah SAW,  maka ia pun akan turut menjadi Mulia, mendapat barokah dan mendatangkan rahmat. Selamat dari azab. Bahagian 4.

 Inshaallah mulai sekarang,  ana mengajak kita praktik sama2 kalau ada seruan untuk berselawat.. Kita tulis selawat tu tanpa copy paste..

 Kita tulis mcm kita persembahkan surat cinta atau chat dgn kekasih kita.. Kalau dgn awek. Kita boleh taip huruf satu persatu dgn tersusun rapi kata2 indah.. Kenapa dengan kekasih yg agung..yg diharapkan syafaatnya, Kekasihnya Allah kita nak berkira?

 Pernah ana dgr satu kisah nyata,  ada anak muda menulis selawat dikertas setiap hari dengan bilangan yg banyak.. Tulis selawat je amalanya, Dan himmah(usaha) nya tu membuahkan hasil.. Dia bermimpi jumpa baginda nabi saw..  So kita cuba praktik dgn hati tulus ikhlas dipersembahkan buat junjungan mulia SAW..  Allahumma solli wasallim wabaarik ala Sayyidina Muhammad wa ala aalih wasohbih..

 Guru mulia habibana Almahbub Alhabib Muhammad Rafiq bin Lukman Alkaff pernah pesan.. Jika ada seruan berselawat.. Tulisan dibalas dengan tulisan,  suara dibalas dengan suara.. Smoga usaha ikhtiar amal yg kecil dengan simple ni.. Siapa tau membuahkan keberkahan kita dapat berjumpa baginda SAW..  Sollu alan Nabi!!

 HABIBANA ALMAHBUB ALHABIB MUHAMMAD RAFIQ BIN LUKMAN ALKAFF GATHMYR :

Apakah tulisan sholawat kita di (fb/media sosial/alam maya), menjadi satu amal yg diterima oleh Allah SWT? BENAR!! Salah satu dalilnya adalah hadist berikut ini:

 Sabda Rasul Allah SAW: Barang siapa bersholawat kepadaku disatu kitab (tulisan) maka niscaya para malaikat akan bersholawat kepadanya selama namaku ada dikitab(tulisan) tersebut.

Kenapa? Karena itu bisa jadi cinderamata cinta kita kepada beliau SAW dan menjadi saksi kecintaan kita.amin. jadi: niatkan, Karang, tuliskan, tuangkan, simpan.
 Kata2 yg bersih, keluar dari hati yg suci, hanya akan diterima oleh hati yg bersih juga. :)


Allahumma solli wasallim wabaarik alaihi wa ala aalih wasohbih

Comments

Popular posts from this blog

BIOGRAFI : "AL-'ALLAMAH AL-HABIB MUHAMMAD RAFIQ AL-KAFF GATHMYR"

Pengajian Majlis Ta'lim JawharatulMusthofa(Online)๐Ÿ“š Pimpinan :  Sayyidi Al Habib Muhammad Rafiq Al kaff Kepada sesiapa yg ingin mengikuti pengajian online MAJLIS TAKLIM JAWHARATUL MUSTHOFA ๐Ÿ’• Klik join group invite link yg tertera seperti dibawah ini https://chat.whatsapp.com/GenEqGf2DFa6B3MulYMyfe BIOGRAFI : "AL-'ALLAMAH AL-HABIB MUHAMMAD RAFIQ AL-KAFF GATHMYR" Beliau Lahir pada tanggal (23 September 1974) di kota Palembang Beliau adalah anak sulung dari 4 adikberadik, 3 laki-laki dan satu perempuan semuanya sekarang mengajar dan berdakwah. Ayahanda beliau adalah As-Sayyid Luqman Hurrie Al-Kaff Gathmyr dan Ibunda beliau adalah Syarifah Faridah binti Hood Al-kaff. Beliau lahir dari keluarga besar Al-Kaff Palembang. Dari sebelah ayahanda beliau Al-Kaff gathmyr yang terkenal dengan keluarga Terpelajar, berdarah pejuang dan terpandang dikalangan tokoh Orde lama sejarah Indonesia dan dari sebelah Ibunda beliau adalah keluarga Al-Kaff 10 ilir Pa

"KEISTIMEWAAN RIDA' (SELENDANG) BAGINDA NABI MUHAMMAD SAW"

Pengajian Majlis Ta'lim Jawharatul Musthofa(Online) ๐Ÿ“š   Pimpinan :  Sayyidi Al Habib Muhammad Rafiq Al kaff  Kepada sesiapa yg ingin mengikuti pengajian online    MAJLIS TAKLIM JAWHARATUL MUSTHOFA ๐Ÿ’• Klik join group invite link yg tertera seperti dibawah ini : https://chat.whatsapp.com/GenEqGf2DFa6B3MulYMyfe MAJLIS TA'LIM JAUHARATUL MUSTHOFA (PERMATA NABI MUHAMMAD SAW YANG TERPILIH) Lil Habibana Almahbub Alhabib Muhammad Rafiq bin Lukman Alkaff Gathmyr.    "KEISTIMEWAAN RIDA' (SELENDANG) BAGINDA NABI MUHAMMAD SAW" Di dalam kitab tafsir Surah Yasin, Syarah Syeikh Hamami Zadah, ada sebuah kisah menarik tentang keistimewaan kemuliaan rida' selendang Baginda Nabi Muhammad SAW.  di riwayatkan bahwasanya ada seseorang sahabat Radhiyallah anhu yang wafat dan Baginda Nabi Muhammad SAW mensolatkan jenazahnya dan Rasul Allah SAW pergi mengantarkan jenazah itu ke pemakamannya dan jenazah itu dimakamkan, kemudian Baginda SAW pulang ke

Senarai Ulama Indonesia

Pengajian Majlis Ta'lim Jawharatul Musthofa(Online) ๐Ÿ“š   Pimpinan :  Sayyidi Al Habib Muhammad Rafiq Al kaff  Kepada sesiapa yg ingin mengikuti pengajian online    MAJLIS TAKLIM JAWHARATUL MUSTHOFA ๐Ÿ’• Klik join group invite link yg tertera seperti dibawah ini : https://chat.whatsapp.com/GenEqGf2DFa6B3MulYMyfe Habibana Rafiq Alkaff tersenarai dengan barisan para dai pendakwah alim ulama besar lainnya seindonesia๐Ÿ’• #habibalqulublidzawwilqulub #habibanarafiq #jawharatulmusthofa